“Adoptions across Borders, Children and Diaspora: Representations of Transnational Adoption in Diasporic Indian Women’s Writing” untersucht die Darstellung transnationaler Adoptionen in Romanen, Biographien und Dokumentarfilmen indischer Frauen der Diaspora und beurteilt die Möglichkeit, transnationale Adoption im Kontext der Diaspora zu lesen. Das erste Kapitel lädt dazu ein, das Konstrukt ‚Mutterschaft‘ im Adoptionskontext zu betrachten und zu feministischer Mutterschaftsforschung und dem Verständnis eines mütterlichen Nationalismus in Bezug zu setzen. Kapitel 2 befasst sich mit den Folgen einer Heimfahrt der Adoptierten auf Diaspora-Konstruktionen und setzt sich mit dem Verhältnis zwischen Adoptierten und Diaspora-Theorien auseinander. Das dritte und letzte Kapitel untersucht Adoption in den Romanen Bharati Mukherjees, die transnationale Adoption weniger idealistisch porträtiert. Mukherjees Leave it to Me und Jasmine werden daher hinsichtlich Genderperformance und Ablehnung gelesen.
Titelaufnahme
- TitelAdoptions across borders, children and diaspora : representations of transnational adoption in diasporic Indian women's writing
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- SpracheEnglisch
- DokumenttypDissertation
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“Adoptions across Borders, Children and Diaspora: Representations of Transnational Adoption in Diasporic Indian Women’s Writing” examines the ways that diasporic Indian women portray transnational adoption in fiction, memoir, and documentary film, and assesses the possibility of reading transnational adoption alongside theories of diaspora. The first chapter invites readers to consider constructions of maternity in an adoptive context in relation to feminist scholarship on motherhood and understandings of maternal nationalisms. The second chapter considers the implications of adoptee return journeys on constructions of diaspora and on understandings of adoptees in relation to diasporic theories. The third and final chapter examines adoption in the fiction of Bharati Mukherjee, who portrays less idealistic outcomes of transnational adoption in her work. Mukherjee’s Leave it to Me and Jasmine are therefore read in relation to works on gender performance and abjection.
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