This publication addresses the manner in which Islam manifests itself in the culturally specific representations and actions of the society of Aneuk Jamee of South Acèh, Indonesia. Based on long-term social-anthropological field research it explores the relations between the so-called normative Islam - as that has been laid down in the canonical texts of the Qur’ān and hadīth- and the ways in which these normative ideas, locally understood and valued, are expressed in the rituals conducted. The research has revealed how in local perception these ritual actions generate a reproduction of the social relationships and the moral foundation that make up this society. The meticulous examination of the village ritual calendar shows that three different perspectives on this social and moral order prevail: a traditional adat perspective, the historical Islamic perspective, and the modernist Islamic perspective. This attributes to Aneuk Jamee a complex dynamic socio-religious identity within the field of Indonesian cultures.
Titelaufnahme
- TitelThe Ritual Calendar of South Acèh, Indonesia
- Verfasser
- Erschienen
- AnmerkungAuch im Buchhandel erhältlich: The Ritual Calendar of South Acèh, Indonesia / Abdul Manan. – Münster : Monsenstein und Vannerdat, 2015. – IX, 357 S. (Wissenschaftliche Schriften der WWU Münster : Reihe X ; Bd. 22), ISBN 978-3-8405-0125-8, Preis: 22,70 EUR
- SpracheEnglisch
- Bibl. ReferenzZugl.: Münster (Westfalen), Univ., Diss., 2010
- DokumenttypBuch
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- ISBN978-3-8405-0125-8
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- IIIF
Die vorliegende Arbeit thematisiert die Art und Weise, wie sich der Islam in kulturspezifischen Repräsentationen und Erscheinungen der Gesellschaft der Aneuk Jamee in West Labuhan Haji, Süd-Acéh manifestiert. Dazu werden in dieser sozialanthropologischen Forschung die Beziehungen zwischen dem sogenannten normativen Islam – wie er in den kanonischen Texten des Qur’an und der Sunnah/Hadith dargelegt wird – und der Ausdrucksweise von normativen Ideen, Regeln und Werten in Ritualen, die in dieser Gesellschaft durchgeführt werden, näher untersucht. Besondere Aufmerksamkeit gilt dabei der Art und Weise wie diese rituellen Äußerungen einer kulturspezifischen Adaption und Bewertung der trans-kulturellen Repräsentationen unterliegen, die in den islamischen Texten dargelegt sind, und wie – bezugnehmend auf das lokale Verstehen und Auslegung – diese rituellen Abläufe soziale Beziehungen reproduzieren und das moralische Fundament der Gesellschaft hervorbringen.
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