Librarians put a lot of time and thought into the question "what to buy for the library?" to meet users’ needs as best as possible. But what happens once a book or a database or a journal has made it onto the (virtual) shelf? How do users learn about new acquisitions or other interesting holdings? In this article, we take a tour through collection-marketing activities by academic libraries, highlighting some interesting examples and collecting ideas for reuse. Method: We scouted the internet presence of all IATUL member libraries, considering their websites and, if available, their web 2.0 / social media activities. We added findings from literature and from chance encounters. Results: Our data collection provides an overview of collection-marketing activities in academic libraries all over the world. We discuss the different types of activities, present some examples that we consider interesting, and share insights into recent activities at one of the authors’ libraries. Limitations: We can only analyse the activities of those libraries that use a working language we understand, which rules out some libraries that don’t have, e.g., a version of their website in English, German, French, or a Scandinavian language. Moreover, we only consider the perspective and activities of the libraries—but not the perspective and expectations of their users. Investigating whether they have informational needs about collections that are not yet met by libraries would be an interesting complement to our study.
Titelaufnahme
- TitelLook what we’ve got for you! : Promoting library collections
- Verfasser
- Erschienen
- AnmerkungThe talk given about this paper can be found at https://nbn-resolving.de/urn:nbn:de:hbz:6-16079547855
- SpracheEnglisch
- Bibl. ReferenzO-Bib. Das Offene Bibliotheksjournal 9 (2022) 2, 1-25
- DokumenttypAufsatz in einer Zeitschrift
- Schlagwörter (DE)
- Schlagwörter (EN)
- URN
- DOI
- Das Dokument ist frei verfügbar
- Social MediaShare
- Nachweis
- IIIF
Bibliothekar:innen verbringen viel Zeit damit, sich zu überlegen, welche Medien sie für ihre Bibliothek kaufen sollten, um den Bedürfnissen ihrer Nutzer:innen am besten entsprechen zu können. Was aber passiert eigentlich, nachdem es ein Buch oder eine Datenbank ins (virtuelle) Regal geschafft hat? Wie erfahren die Nutzer von Neuerwerbungen oder anderen interessanten Beständen? Dieser Artikel sammelt ausgewählte Bestandsbewerbungsaktivitäten verschiedener wissenschaftlicher Bibliotheken, die sich zur Nachnutzung eignen könnten. Vorgehen: Wir werten die Websites und, so vorhanden, die Web-2.0- bzw. Social-Media-Aktivitäten der Bibliotheken aus, die Mitglied in der IATUL sind. Dazu kommen Literatur- und Zufallsfunde. Ergebnisse: Unsere Sammlung gibt einen Überblick über Verfahren zur Bestandsbewerbung in wissenschaftlichen Bibliotheken aus aller Welt, die wir anhand von Beispielen vorstellen, ergänzt um einen Bericht über einige jüngere Maßnahmen in der Bibliothek einer der Autor:innen. Einschränkungen: Wir können nur die Aktivitäten derjenigen Bibliotheken auswerten, deren Website in Englisch, Deutsch, Französisch oder einer skandinavischen Sprache verfügbar ist. Außerdem nehmen wir nur die Perspektive der Bibliotheken ein – nicht aber die Ihrer Nutzer:innen. Eine Analyse, die der Frage nachgeht, welche Erwartungen und welchen Informationsbedarf sie rund um Bibliotheksbestände haben, denen die Bibliotheken bislang noch nicht entsprechen können, wäre eine interessante Ergänzung zu unserer Studie.
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