Bildung am Ort Homiletik zielt in zwei Richtungen. Da der Glaubwürdigkeit der Persönlichkeit des Predigers/der Predigerin im Vermittlungsprozess „Predigt“ eine wesentliche Bedeutung zukommt, hat diehomiletische Ausbildung die Bildung der Person in den Blick zu nehmen. Da die Predigt selber, in allerBegrenztheit dieser Kommunikationsform für Veränderungsprozesse, einen Bildungsauftrag im Kontextder Gemeindebildung hat, hat die homiletische Ausbildung Inhalte und Formen, Chancen undGrenzen, Ziele und Beziehungsebenen der Predigt zu bedenken.Education within the field of homiletics aims in two directions. Since the credibility of the preacher’spersonality during the mediation process of a sermon is of utmost importance, the homiletic trainingof a person should be based on the formation and education of the whole person. As the sermon itself– with all the limitations regarding processes of change that come along with this special form ofcommunication – has an educational mission in the context of parochial education, the homiletictraining has to consider various contents and forms, opportunities and limits, goals and relationshiplevels of preaching.