Michat Kus

Public service broadcasting and media polarization
in Poland

Zusammenfassung

Die Bildung der ersten Mehrheitsregierung (nach 1989) durch die konservative Partei
»Rechtund Gerechtigkeit” im Jahr 2015 wird weitldufig als Wendepunkt in der Geschichte
des offentlich-rechtlichen Rundfunks in Polen angesehen. Zum ersten Mal seit 1989 hat
eine politische Gruppe die volle Kontrolle tiber die 6ffentlich-rechtlichen Medien. Seit
dieser Zeit wird die regierende Partei dervolligen Besiznahme der 6ffentlichen Medien
beschuldigt. Reprasentanten von ,Recht und Gerechtigkeit“ bezeichnen dagegen ihre
eigenen Handlungen eher als ,Teil des Geschafts®. In diesem Essay werden die wich-
tigsten Ereignisse im Zeitraum zwischen 2015 und 2019 im Kontext der Geschichte des
offentlich-rechtlichen Rundfunks analysiert. Zusdtzlich wird hier ein breiterer politischer
und sozialer Kontext berticksichtigt. Mit besonderem Augenmerk auf gesellschaftliche
Prozesse soll die politische und (nicht zuletzt) mediale Polarisierung betrachtet werden.
Dies wird anhand von Beispielen von Ereignissen deutlich, die den aktuellen Stand der
Polarisierung des polnischen Mediensystems und die hohe Politisierung des offentlich-
rechtlichen Rundfunks veranschaulichen.

Abstract

The establishment by the conservative Law and Justice party of the first post-1989 ma-
jority government in 2015 is usually seen as the turning-point in the history of public
service broadcasting in Poland. For the first time after 1989, one political group took
full control of the public service media. Since then, critics of the current Polish gov-
ernment have accused the ruling party of a full and unprecedented capture of the
public media. However, representatives of the Law and Justice party see their own
actions simply as “part of the game”. | analyze in this essay all the most important
events from the 2015-2019 period in the context of the history of public service broad-
casting in Poland. | also take into account the wider political and social context, and
focus in particular on the processes of societal, political and (not least) media po-
larization. To do so, | deal with examples of events that illustrate the current state of
polarization of the Polish media system and the high level of politicization of public
service broadcasting.

Thirty years of democratic change in Poland have led to a significant
number of important events and new phenomena related to the mass
media. From the very beginning, public service broadcasting (PSB) has
usually been at the centre of all these processes.

The amendments that the conservative, one-party government of the
Law and Justice party (Prawo i Sprawiedliwos¢, PiS) have made to radio

JCSW 60 (2019), S. 53-61 | urn:nbn:de:hbz:6:3-jcsw-2019-23792

53



54 Michat Kus

and TV broadcasting law in Poland since 2015, as well as the public
demonstrations and international criticism (including unprecedented
EU criticism), have put Poland in the spotlight of discussion on the
role and importance of public broadcasting in the media systems of
European countries.

The last four years (since 2015) are therefore frequently seen as a period
of exceptional political pressure on public service media. Is this really the
case? This article aims to provide at least a partial answer to this question,
and some personal opinions on the matter.

1 The difficult (and unfinished) road to fully independent
PSB (1989-2015)

The relationship between public service media and politics in Poland
has never been easy. From 1989 until 2015, all consecutive Polish gov-
ernments faced more or less intensive and serious accusations related to
their exploitation and politicization of the public media.

According to the 1992 Broadcasting Act, Poland’s public media were
divided into two parts: TVP (Polish Television) and PR (Polish Radio),
including national and regional branches of both media organizations.

As for the model of governance, PSB organizations were placed under
parliamentary control. As for funding, a mixed model was implemented.
There is a license fee, but Polish PSB organizations are also forced to
compete for advertising revenue with private media (which belong to
national and foreign owners). A third group of media — owned by social,
educational or religious institutions — are not allowed to fund themselves
through advertising (Klimkiewicz 2017).

The 1992 Broadcasting Act also established a model in which the
National Broadcasting Council (Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji —
KRRiT), a formally independent institution that is anchored in the
Constitution of the Republic of Poland (1997), serves as a supervisory
body for public and private broadcasting in Poland.

In any case, the Council itself and public media organizations have
never been fully free from political pressure in the whole period since
1992. The main dimensions of this issue include the still relatively strong
political control over appointments in management structures, and the
ineffective funding model (many households do not pay the license fee)
(for more details, see Klimkiewicz 2017).



Public service broadcasting and media polarization in Poland 55

2 Unexpected regression or natural cycle (2015-2019)?

Even taking into account all these prior issues, the scale of changes imple-
mented by the PiS government in a relatively short period of time after
the 2015 parliamentary elections has been surprising — for both national
and foreign observers and experts.

The creation of the first majority government since 1989 by the con-
servative Law and Justice party is usually seen as a turning-point in
the history of PSB in Poland. It means that one political group has
(at least potentially) full control over PSB for the first time since 1989,
which seems to have a direct and strong influence on the policies of
government and ruling party with regard to PSB. The question is: are
all these changes related to the political agenda pursued by PiS, or to
the fact that, for the first time since 1989, one political actor can con-
trol all PSB structures?

In order to answer this question, we need an overview of all the most
important regulations that have been passed between 2015 and 2019.
The changes implemented by the PiS government so far can be divided
into a few sub-periods.

Firstly, in December 2015, the Broadcasting Act was amended, which
changed the regulations concerning public service broadcasting and how
top managers were recruited and monitored. According to these regula-
tions, the Ministry of Treasury has the right to hire and fire top managers
at will. As already mentioned, all these procedures were coordinated by
the National Broadcasting Council after 1993. In consequence, people
friendly to the government were appointed at the beginning of 2016 as
heads of public TV and radio, and a wave of personnel changes began
in all branches of public service broadcasting. Many media managers
and journalists have been fired (or resigned), and have been replaced
either by journalists friendly to the government or by people from the
PiS. Such a model of control was in complete opposition to the standards
set by the EU, the Council of Europe, and the European Broadcasting
Union (EBU). The latter wrote an open letter asking Polish President
Andrzej Duda (a former PiS member) not to sign the bill, arguing that
“it is an attack on an institution which will no longer be independent as
soon as the measures take effect. In our view, this is a most profoundly
retrograde step and will deeply damage public service media” (Szynol et
al. 2016). A similar criticism was expressed by journalistic federations and
associations, including the European Federation of Journalists (EF]), the



56 Michat Kus

Association of European Journalists (AEJ), Reporters Without Borders
(RSF), and the Committee to Protect Journalists (CPJ).

The ruling party saw such radical moves as being mostly a response
to the wave of street protests against government policies. Most of the
mainstream media supported the protests, and PSB did not support the
government’s position in the last few months of 2015.

Ruling party officials stated that they simply wanted to make Polish
public service media “impartial and objective”, after previous ruling coa-
litions had taken full and exaggerated control of it. They also announced
that a complex reform of PSB would take place in 2016 — and that reg-
ulations from December 2015 were only a temporary solution.

Secondly, as representatives of the government and ruling party had
already announced, a new public service media law was passed in June
2016. The most important part of this regulation was related to the cre-
ation of a National Media Council (NMC) to control all public media
(TVP — Polish Television, and PR — Polish Radio). Two Council mem-
bers are nominated by the President, and three by Sejm (lower chamber
of Parliament). The way in which the NMC is created actually gives
the ruling party full control of public service media. The three mem-
bers appointed by Sejm represent PiS — the other two, appointed by the
President and representing opposition parties, have no chance to oppose
any decisions. Additionally, the law limited the role and influence of the
National Broadcasting Council in terms of controlling PSB. However,
the Council has since been taken over by PiS.

Thirdly, PiS began attempts to safeguard the financial stability of
newly “conquered” PSB. A completely new funding model for public
service media was planned, with the license fee being replaced by a so-
called “audiovisual fee” combined with direct state aid. Thus far (June
2019), none of these attempts to reform funding have been successful.
Faced with shrinking audiences and advertising revenues for PSB, the
government decided to help PSB organizations with some loans and
compensations (for groups of citizens freed from paying the licence
fee, e. g. pensioners).

Political forces opposed to PiS see such moves as an effort to safeguard
the relevance of PSB (which is currently giving full support to the ruling
party and government) in the mainstream media environment of Poland.

Why is it so important for PiS? The answer seems quite simple. In
contrast to Platforma Obywatelska (PO, Civic Platform), which (in
coalition with Polskie Stronnictwo Ludowe, PSL) was the political force



Public service broadcasting and media polarization in Poland 57

previously in government, PiS cannot rely on the (more or less stable)
support or at least neutrality of the biggest mainstream media, a signif-
icant proportion of which is traditionally (at least since 2005) critical
of PiS and its political agenda. That is probably why (apart from some
inherent factors related to the political programme and strategy pursued
by PiS) taking control of PSB was seen from the beginning as a crucial
action to shape public opinion. A group of media outlets supporting PiS
had been created, and was gaining relevance in the public sphere, but it
was still much too small to be dominant in this respect.

In this context, the state capture of PSB can be seen as integral to a
wider ideological offensive on the part of PiS since 2010, with this now
being much easier due to the “privilege” of having a majority government.

3 Media polarization in Poland. Two “filter bubbles”?

All current discussions concerning PSB in Poland should be analyzed
in a wider context, with special attention being paid to the processes of
media polarization.

The creation of an extremely polarized media landscape is not unique
to Poland. There are also examples of such developments in many other
countries. However, the polarization in Poland has its specific features.
The most important contextual factors here are the bipolar party sys-
tem that has developed (especially since 2007), and that has seen the
dominance of PiS and PO, and the 2010 Smolerisk plane crash, when
President Lech Kaczyniski and 95 others died. The latter especially is fre-
quently seen as a turning-point, one that changed the dynamics of public
debate in Poland for good. Dzigciotowski (2017, 34) suggests that this
event “pushed Polish journalism to embrace a highly partisan, political
and polarized approach”.

In consequence, we can observe in the last ten years a rising level of
conflict between political parties and societal groups, correlated with
and reflected in growing external media pluralism and the polarization
and radicalization of journalistic communities. Moreover, instead of
maintaining social cohesion and mitigating conflict, media outlets are
frequently accused of making the divisions in society even larger, and
of often acting in a hostile and aggressive manner towards each other.

In this context, Wenzel (2018) analyzed in detail the link between pat-
terns of media consumption and party preferences. Wenzel investigated



58 Michat Kus

the daily “media diet” of Polish citizens in 2017 (Computer-Assisted
Web Interview method; 1005 interviewees; post-stratification weighting
taking into account age, gender, region, size of locality and education),
and matched these data with their positions and attitudes on the most
important social and political issues in the country.

According to the results of Wenzel’s research, each group of party sup-
porters showed different patterns of media consumption. The most visi-
ble differences were between PiS voters on the one hand, and voters for
Civic Platform (PO) and Modern Party (Nowoczesna), the two largest
opposition parties, on the other.

Wenzel’s study also showed that, despite the fact that a significant
majority of Poles (28.2 million) access the Internet, there is still a sig-
nificant and politically relevant group of media users, especially elderly
people, who are not active online, but whose political relevance should
not be underestimated. For most, television is still the primary source
of news about politics.

It means that television, including public television, is still perceived
by politicians as a crucial factor in setting the political agenda and con-
vincing people to vote for them and support their ideas. It partially
explains why the capture of public TV was so important for the gov-
ernment and ruling party. It was treated as a necessary countermeasure
to limit the relevance of the mainstream media, which is mostly hostile
to the current government.

In the last four years (with all the changes described in part 2), public
service radio and television in Poland have been perceived as core to the
current pro-government and conservative “filter bubble”, which opposes
another, liberal “bubble” comprising TV stations TVN and TVN24
(fiercely critical), Polsat (less critical, and even neutral at the moment),
and other types of media, such as the daily newspaper Gazeta Wyborcza
and the weeklies Polityka and Newsweek.

On the other hand, the first PiS government (2005—2007) saw the
beginnings of the rise of a media oriented to the conservative right (and
with ownership connections to individuals and business organizations
close to PiS) and providing an alternative to the liberal mainstream media,
which accelerated after 2010. The list of media organizations supporting
the ruling party includes the magazines Do Rzeczy, W Sieci, the daily
newspapers Nasz Dziennik, Gazeta Polska Codziennie, the TV and radio
stations TV Republika, TV TRWAM, Radio Maryja, and online media
organizations (niezalezna.pl).



Public service broadcasting and media polarization in Poland 59

Since 2015, the PiS government has begun to support even more con-
servative media outlets, by changing the way that public agencies and
state-owned companies spend their advertising revenues. Some of these
media outlets receive quite high amounts of this money (especially when
compared to their overall budgets and their position on the market).
Additionally, some have also received grants from public institutions
(e.g. Radio Maryja), and subsidies or public procurements from par-
ticular ministries or state agencies.

Not least, PiS officials began to suggest in 2016 that they would like
to “re-Polonize” (as the party officials call it) ownership of the private
media in Poland, which could of course have an impact on government
control of the media, especially if, for example, state-owned companies
were to invest in the media sector. In practice, such changes are much
less probable, since such significant changes to ownership structure
would violate EU laws.

4 Public service media and media polarization

As for the pattern of media polarization in Poland, we can argue that
TV stations are media outlets that are fundamental to both filter bub-
bles, which applies especially to the public TVP and the private TVN.
Wenzel’s (2018) research already mentioned suggests that choosing
Polsat (third of the three largest TV stations) as the source of news
is not so much related to specific political preferences, and that both
TVP and TVN are “the centres of the two information ecosystems”
(Wenzel 2018, 72).

The two TV stations differ substantially in terms, for example, of their
opinions on the government and ruling party, and on oppositional
political groups, something that the National Broadcasting Council had
already noted in 2016 (before being “taken over” by PiS). Wiadomosci,
the main news programme at TVP1, was described as a news service that
“shows the monocentric world, narrowed down to the political sphere,
with strong tensions between the government and the political oppo-
sition [...] There is a strong tendency to build a sense of threat from
external (immigrants, Russia) as well as internal (opposition, previous
government) forces, which in total creates the image of the world as a
double-besieged fortress” (KRRiT 2016, in Glowacki/Ku$ 2019, 109).
On the other hand, Fakty, the main news programme at TVN, was also



60 Michat Kus

criticized (albeit not as fiercely) for “a lack of neutrality of the presented
position — visible suspicion, and even aversion to politicians from the
ruling party [...] Those in power are often presented in a negative way
as unworthy, unreliable and not always with pure intentions” (KRRiT
2016, in Glowacki/Kus 2019, 109—110). After three years, we can observe
that nothing has changed in this respect.

Another important “enemy” of public service media is Gazeta Wyborcza,
the largest non-tabloid daily newspaper. TVP accuses Gazeta Wyborcza
of supporting anti-government protests and forming “unmitigated oppo-
sition”. Gazeta Wyborcza often describes TVP as a propaganda tool of
the current government, also accusing public media managers of nep-
otism and wasting public money. The two media organizations have
threatened lawsuits against each other (Glowacki/Kus 2019).

Journalists from both sides also attack each other, especially on social
media, with Twitter being their favourite “weapon” for exchanging aggres-
sive messages. High-profile examples include the almost constant con-
flict between two Berlin correspondents, Cezary Gmyz (@cezarygmyz)
from public TV and Bartosz Wielinski (@Bart_Wielinski) from Gazeta
Wyborcza.

Media users also seem to accept such patterns of polarization. People
generally trust the media that they use and it also influences the relia-
bility of different media. In effect, a significant proportion of PiS voters
trust public service media and are positive about their performance —
and negative towards other mainstream media that criticize the current
government and ruling party. PO and Nowoczesna voters usually do
the opposite — criticize public service media and be positive towards the
media outlets that criticize the government and ruling party.

In sum, all the phenomena mentioned seem to confirm that the
Polish media environment is strongly divided and polarized at present.
In this context, there is a great need for high-quality public service
broadcasting institutions, in order to maintain at least basic levels of
social cohesion. Unfortunately, TVP and PR are currently unable to
perform such a role, and it looks as though this will not change in the
foreseeable future.



Public service broadcasting and media polarization in Poland

Bibliography

Dzigciolowski, Krzysztof (2017): Is there a chance for non-partisan media in Poland?,
online at <hetps:/Ireutersinstitute. politics.ox.ac.uk/sites/default/files/2017-12/1s%20
there%:20a%20chance%:20for%20non-partisan%%20media%20in%20Poland%:20-%20
Krzysztof%20Dzieciolowsk%20Paper.pdf>, accessed 29. 05. 2019.

Glowacki, Michal; Kus$, Michat (2019): Media accountability meets media polarisa-
tion: a case study from Poland. In: Eberwein, Tobias; Fengler, Susanne; Karmasin,
Matthias (eds.): Media Accountability in the Era of Post-Truth Politics. London
and New York: Routledge, 100—-116.

Klimkiewicz, Beata (2017): State, media and pluralism: Tracing roots and conse-
quences of media policy change in Poland. In: Publizistik 62(2), 197-213.

Szynol, Adam; Pacula, Paulina; Kus$, Michal (2016): What Exactly is Happening to
Poland’s Media, online at <hzps://en.ejo.ch/recent/poland>, accessed 29. 05.2019.

‘Wenzel, Michat (2018): News consumption and political party preferences in Poland.
In: Political Preferences 18, 57—74, online at <http://cejsh.icm.edu.plicejshlelement/

bwmetar.element.mbp-4a12b926-f276-43a2-ab6s-eaydogz4co79/cly._Wenzel _-_
ok.pdf>, accessed 29.05.2019.

About the Author

Michat Kus, assistant professor at the Institute of Political Science (Depart-
ment of Communication and Journalism), University of Wroctaw, Poland.
Research interests: media systems, especially aspects of media control,
ownership and regulation; relations between media and politics. E-mail:
michal kus2@uwr.edu.pl

61



